• GLEDALIŠČE

    Davorin Juhart: Čarovnice lažejo…

    Coven – Kongres čarovnic, Gledališče Glej, 14. april 2022 Tik pred začetkom štiridnevnega krščanskega velepraznika je skupina študentk in enega študenta v sklopu Študenteatra 7.0 v četrtek 14. aprila v Gleju uprizorila predstavo z naslovom Coven – Kongres čarovnic v koprodukciji Momenta, JSKDja ter KD Svoboda osvobaja Slovenske Konjice. Moderni eksodus spolnih zlorab s prstom kažoč na patriarhalno družbo je eno uro in štirideset minut trajajoča predstava, ki odpre vprašanje: »Še vedno!?« Gledališki labirint je podajal občutek nemara namerne monološke kakofonije spolnega nasilja, zlorab, namigovanja in prisile. Perečo in bolečo temo so posplošili, tako da pri ljudeh niso spodbujali moraliziranja, temveč so samo prikazali kruto realnost, ki se krepi v…

    Komentarji so izklopljeni za Davorin Juhart: Čarovnice lažejo…
  • GLEDALIŠČE,  Nekategorizirano

    Davorin Juhart: Telefon – moderni absolut

    Popolni tujci, Slovensko narodno gledališče Maribor, 15. januar 2022 V (neo-neo)apokaliptičnih časih je obisk gledališča skoraj nemogoč. SNG Maribor je po številnih odpovedih le ponovno odprl vrata s tragikomično predstavo Popolni tujci, ki je nastala po motivih istoimenskega italijanskega filma režiserja Paola Genoveseja. Tamara Damjanovič, režiserka, je leta 2019 film prenesla in realizirala v gledališko stvaritev in jo krstno postavila na oder stare dvorane v SNG Maribor. Dogajanje izrisuje odnose treh zakoncev in enega samskega prijatelja, kar zakonci določijo za njegovo karakterno lastnost, in ga poimenujejo »orhidejica«. Liki so stara družba z veliko spominov, dogodkov, skrivnosti, zapletov , tudi razpletov. V tem zaprtem in ustaljenem krogu se pojavi nov člen,…

    Komentarji so izklopljeni za Davorin Juhart: Telefon – moderni absolut
  • PESNIŠTVO

    Sara Peruš: Vztrajati, negotovosti navkljub

    Katarina Gomboc Čeh: Negotovosti navkljub. JSKD, revija Mentor, Ljubljana, 2018. Pesnica in jezikoslovka Katarina Gomboc Čeh je leta 2018 izdala svojo prvo pesniško zbirko Negotovosti navkljub. Zbirka je sestavljena iz treh ciklov: Globoko v meni / je votlo poletje, Da človeško srce lahko poči / čeprav je iz mišicein Dvojino sem osvajala / kakor samouk bližine. Skozi vse tri cikle bralcem približa različne tematike: ljubezen, ženska, medsebojni odnosi, odhajanja, nasilje in obstajanje/vztrajanje. Ob pesmih je moč čutiti globoko osebno izpoved, saj avtorica v nekaterih razkriva številne tegobe iz svojega otroštva in odraslosti. Moderni slog v zbirki se kaže s prostim verzom, pesmi nimajo stalne oblike, kitice so različno dolge. Motivika…

    Komentarji so izklopljeni za Sara Peruš: Vztrajati, negotovosti navkljub
  • PRIPOVEDNIŠTVO

    Davorin Juhart: Sledi propad objektivnosti?

    Lojze Kovačič: Resničnost. Mihelač, 1995, Ljubljana. Lojze Kovačič velja za kultnega slovenskega literarnega ustvarjalca 20. stoletja, njegov opus je že izčrpno preučen, analiziran in predelan, vendar njegov slog, naracija in idejni svet vseeno nagovori vsako generacijo znova. Delo je že skozi nastanek fragmentirano. Prvo delno realizacijo je doživelo leta 1957 v reviji Beseda kot prvi del romana Zlati priročnik, nato je leta 1972 izšlo skupaj z zbirko zgodb Sporočila v spanju, šele leta 1976 kot samostojen roman. Tako si lahko že skozi proces nastajanja in realizacije tega dela razlagamo njegovo razkosanost in strukturne posebnosti. Roman ima klasično modernistično poetiko, saj nima linearne časovne pripovedi, temveč razvršča dogodke naključno oziroma jih…

    Komentarji so izklopljeni za Davorin Juhart: Sledi propad objektivnosti?
  • GLEDALIŠČE

    Zala Reich: Gledališka karantena v karanteni

    Skupaj sami, spletna premiera Slovenskega narodnega gledališča Maribor, 26. marec 2021 Ker je bivanje med epidemijo občutno spremenilo dneve vsakega posameznika na svetu, je bilo samo vprašanje časa, kdaj se bo ta tema znašla tudi na odrskih deskah. Režiser Nejc Gazvoda se je v svoji najnovejši predstavi Skupaj sami ali Jutri je v sanjah izgledal drugače lotil pereče problematike vpliva karantene na življenje družine in medosebne odnose v njej. Ti pogosto niso najbolj rožnati. Že zelo hitro je gledalcem spletne premiere (in vseh spletnih ponovitev) jasno, da je posnetek predstave prilagojen predvajanju v obliki filma, saj so prehodi med prizori predvajani v hitrem tempu. V času zaprtja gledališč že zelo…

    Komentarji so izklopljeni za Zala Reich: Gledališka karantena v karanteni
  • PRIPOVEDNIŠTVO

    Hana Podjed: Vesolja v malem

    Edina Szvoren: Ni in naj tudi ne bo. Založba Beletrina, 2019. Prevod: Marjanca Mihelič Delo Ni in naj tudi ne bo je prvo v slovenščino prevedeno delo sodobne madžarske pisateljice Edine Szvoren, ki ustvarja in živi v Budimpešti. Avtorica si je prav s to knjigo v mednarodnem literarnem prostoru zagotovila pomembno mesto med priznanimi pisci kratke proze, nagrajena pa je bila tudi z nagrado Evropske unije za književnost. Gre za zbirko, s katero je idejno opredelila svoj opus in ga še bolj korenito zasidrala v tematske okvire, s katerimi se ukvarja. Temeljna točka pisateljičinega zanimanja je posameznik, vpet v družinsko okolje, obdan s predmetno simboliko ter minimalistično sivino vsakdana in…

    Komentarji so izklopljeni za Hana Podjed: Vesolja v malem
  • PESNIŠTVO

    Ana Ambrož: Od rane do rane

    Anja NOVAK − Anjuta, 2020: Rane rane. Ljubljana: Založba Sanje Anja Novak − Anjuta, igralka Slovenskega mladinskega gledališča in prejemnica vrste nagrad za gledališko in filmsko delo, je objavila že tretjo zbirko pesmi Rane rane. Zbirka je nastala v okviru projekta Ranerane.si. Bralec morda celo najprej opazi rdeče prazne strani na sredini knjige. Njihov namen je pojasnjen na koncu knjige, v kazalu. Ena izmed praznih rdečih strani, denimo, je namenjena kritiki pesniške zbirke, drugo naj bi bralec iztrgal in si napravi filter za džojnt, tretja je namenjena razmisleku. Vsaka prazna stran vodi k fizičnemu odzivu, na globlji, semantični ravni pa opozarjajo na surovost, temačnost in odprtost pesniškega sporočila v grob,…

    Komentarji so izklopljeni za Ana Ambrož: Od rane do rane
  • PRIPOVEDNIŠTVO

    Nina Jakoša: Prekiniti cikel preteklosti

    Noëmi Lerch: Kmetica. Založba Litera, Maribor, 2018, prevedla Alexandra Natalie Zaleznik. Kratki roman Kmetica, prozni prvenec švicarske pisateljice Noëmi Lerch, upoveduje izsek iz življenja neimenovane prvoosebne pripovedovalke, trajajoč od ene jeseni do naslednje. Ko se vrne v gorsko vilo preminulih starih staršev, je obremenjena s preteklostjo in negotova glede prihodnosti. Zato jo pritegne svoboden način življenja Kmetice, močne vaške ženske, izjemno povezane z naravo in živalmi, s katerimi dela. Bralci ne izvemo njenega pravega imena, saj je vseskozi imenovana po svojem poklicu, le da je ta zapisan z veliko začetnico. S to prevodno odločitvijo prevajalka poudarja njeno vtkanost v naravni svet. Pripovedovalka postane Kmetičina pomočnica in niza podobe iz njunega…

    Komentarji so izklopljeni za Nina Jakoša: Prekiniti cikel preteklosti
  • DRUGO

    Eva Cimerman: Živeti svoje življenje (v moškem svetu)

    Greta Gerwig: Čas deklištva (Little Women). Columbia Pictures. ZDA, 2019. Že osma filmska upodobitev avtobiografskega romana Little Women(1868), pisateljice Louise May Alcott, je prišla na naše velike zaslone 23. januarja 2020. Igralka in režiserka Greta Gerwig se po filmu Lady Bird (2015) vrača z drugačno, sodobno in neverjetno osebno priredbo brezčasne zgodbe o štirih sestrah, ki želijo uspeti v moškem svetu. Dogajanje filmaČas deklištva (Little Women) je pod režijo Grete Gerwig razplasteno s preskoki v času. Na začetku filma spoznamo že odraslo Jo, ki živi v New Yorku, kjer s pisanjem zgodb in poučevanjem služi denar za obubožano družino v Massachusettsu. Ko Jo prejme materino pismo, da je Beth spet zelo…

    Komentarji so izklopljeni za Eva Cimerman: Živeti svoje življenje (v moškem svetu)
  • DRUGO

    Sergeja Sever: Leto slovenskega Hollywooda

    Leto življenja, Overbrook Entertainment, ZDA, 2020. Mitja Okorn, slovenski režiser in scenarist, se je po velikih filmskih uspehih na Poljskem uspel prebiti vse do ameriškega Hollywooda. Tam je kot specialist za romantične filme režiral romantično dramo Leto življenja (Life in a Year), katere scenarij je bil napisan posebej za glavnega igralca Jadena Smitha. Prav temu lahko pripišemo del krivde za to, da nas film ne prepriča, saj tokrat Okorn ni sodeloval kot scenarist. Dobil je že končano klišejsko zgodbo, kar je zmanjšalo možnosti, da bi se vsaj nekoliko izognil stereotipnim rešitvam. V filmu se vse vrti okoli mladega para. Bogat in uspešen dijak ter športnik Daryn (Jaden Smith) na prizorišču…

    Komentarji so izklopljeni za Sergeja Sever: Leto slovenskega Hollywooda