Sara Peruš: Vztrajati, negotovosti navkljub
Katarina Gomboc Čeh: Negotovosti navkljub. JSKD, revija Mentor, Ljubljana, 2018.
Pesnica in jezikoslovka Katarina Gomboc Čeh je leta 2018 izdala svojo prvo pesniško zbirko Negotovosti navkljub. Zbirka je sestavljena iz treh ciklov: Globoko v meni / je votlo poletje, Da človeško srce lahko poči / čeprav je iz mišicein Dvojino sem osvajala / kakor samouk bližine. Skozi vse tri cikle bralcem približa različne tematike: ljubezen, ženska, medsebojni odnosi, odhajanja, nasilje in obstajanje/vztrajanje.
Ob pesmih je moč čutiti globoko osebno izpoved, saj avtorica v nekaterih razkriva številne tegobe iz svojega otroštva in odraslosti. Moderni slog v zbirki se kaže s prostim verzom, pesmi nimajo stalne oblike, kitice so različno dolge. Motivika v pesmih je nezahtevna in bralcu razumljiva. Prevladujejo motivi hrepenenja, strahu, smrti, ljubezni in zorenja.
V prvem ciklu Globoko v meni / je votlo poletjese pesnica naslanja na pogum. Ta je zanjo podzavesten. Hkrati predstavi zunanji svet, ki je lahko včasih neusmiljen, neizprosen in krut: Zapuščen ameriški jug / prašne ceste / visoke trave ruskih step (Kompas). Prav tako se v prvem ciklu dotakne občutka samote, osamljenosti in tesnobe: Osamljenost je / enosobno stanovanje / s pogledom na študentski dom (Slovar).
V drugem ciklu z naslovom Da človeško srce lahko poči / čeprav je iz mišice se avtorica osredotoči na svoje lastno življenje od otroštva do odraslosti. Bralcu razkrije občutke tujosti, strahu, bližine in ženskosti: Moja ženskost je drugačna od tvoje / zato včasih ne najdem besed / s katerimi bi te pomirila (Letni časi). Atmosfero v drugem ciklu ustvarja s premikom na različne lokacije, denimo, Ukrajino (Vem) in Bolgarijo (Spomini na Bolgarijo). Med drugim jo zanima tudi politična problematika, vojna in nasilje: Na seznamu dežel / ki jih želim obiskati / je Sirija / včeraj sem jo prečrtala (2015). Tu naravnost subtilno izraža trpljenje, predvsem trpljenje otrok: Otroci / ob katerih je odjeknila bomba / bodo nekoč odrasli (Otroci). Pesmi v drugem ciklu so zato klic k spravi, slogi in miru.
V
tretjem ciklu z naslovom Dvojino sem osvajala / kakor samouk bližine se
Gomboc Čehova v celoti osredini na temo ljubezni, hrepenenja in bližine: Danes
se ne bosta ljubila / utrujena od hoje in mraza / bosta ob prižgani televiziji
/ počasi ugašala (Hotelska soba).
Obenem ob koncu cikla dokončno dozori njeno spoznanje, kaj je dovolj za živeti:
Dovolj je za živeti / obiskati New York jeseni / Moskvo pozimi / Kjoto
spomladi / Bajkalsko jezero poleti (Živeti).
Pomembna značilnost pesniške zbirke je dejstvo, da je v vseh treh ciklih moč zaslediti naklonjenost in navezanost pesnice do slovanskih držav. V prvem tako omenja Hrvaško: Z okna apartmaja v Malinski / vidiš trajekt, ki pelje od Reke do Cresa (Okno), dalje pogosto omenja države Vzhodne Evrope: Njuna tretja hči se trideset let pozneje podaja / v vztrajno raziskovanje otožnih dežel / ki mlaskajo z zmehčanimi soglasniki / in jih na mentalnem zemljevidu Evrope / ni mogoče najti / čeprav resničnega zasedajo skoraj polovico (Ero destinato alla sensibilita). V drugem ciklu sledi pusti Bolgarija Spomini na Bolgarijo, Ukrajina v pesmi Vem, v tretjem pa glavno mesto Rusije: Skozi okno bo sijala / rumena svetloba nočne Moskve (Hotelska soba).
V pesmih, ki omenjajo slovanske države se čuti odpor do marginalizacije, ki se tem deželam poudarjeno skozi različne perspektive dogaja vso zgodovino. Lirski subjekt v celotni zbirki priznava strahove in negotovost nad spoznanjem ljubezni, sveta in družbe.
Poezija Katarine Gomboc Čeh bralcu izraža široko paleto čustev, s katerimi se posameznik enostavno mora identificirati. Jezikovna figurativnost in dovršen slog sta vidna v vseh delih. Pesmi v zbirki oddajajo posebno, čutno energijo in so močno izpovedne. Avtorica z izbranimi besedami gradi Pričakovanje in ustvarja idejno napetost celote. Katarina Gomboc Čeh je na slogovni in idejni ravni pesniške zbirke dokazala neizpodbitno izbrušenost. Z Negotovostjo navkljub je pokazala svež pesniški izraz zato, ker je znane teme premislila na novo, subjektivizirala in iskreno doživela. Knjiga je dobrodošel primer sodobne poezije in nedvomno vredna branja.